Tere tulemast kõigile!

Siin blogis plaanin ma kajastada oma koduõlle valmistamise katseid ja selle tulemusi. Kindlasti teen ma oma katsetuste ajal vigu, millest kõik õppida võivad. Lisaks, kui on pikem käärimise või laagerdumise periood käsil, jagan vahepalaks internetiavarustest omandatud teoreetilisi teadmisi teiega.

Loodetavasti on minu katsetuste kirjeldused ja muu info abiks koduõlle pruulimisega alustajatele. Kogenumad pruulijad võivad mind kommentaaridega parandada või oma kogemusi jagada.

Kõik, kes soovivad minu toodangut maitsta (vaata 'Minu pruulid' lehele), võta julgelt ühendust.

Alar
nanopruul@gmail.com

Tuesday, July 22, 2014

XXVII pruul - Udune suvehommik (Weissbier)

Meskimine
Linnaste loputamine
Minu eelmine nisuõlu tuli päris hea ning otsa saades jäi veidi kripeldama, seega otsustasin seda juurde teha. Analüüsides oma eelmist pruuli avastasin, et olin linnaste tellimisel nisu ning pilsner linnaste kogused omavahel segi ajanud. Seega tagantjärgi võib öelda, et mu eelmine 'Valge Daam' ei olnud stiilipuhas, kuna nisulinnaseid oli ca 33% kogu linnaste hulgast. Teadupärast loetakse õigeks nisuõlleks pruuli, kus vähemalt 60% grainbill'ist on nisulinnased. Seekord otsustasin vea parandada ning olin linnaste tellimisel tähelepanelikum. Lisaks linnastele muutsin veidi ka humalaid vastavalt, mis mul kapis oli ning mis tundus sobivat. Seega õlletegu alustasin järgmiste komponentidega:
  • 7kg nisulinnased
  • 4kg Pilsner linnased
  • Tettnanger humalad
  • Magnum humalad
  • WB-06 pärm/ Mangrove Wheat M20

Keedu algus










Otsustasin oma eelmise pruuli vigu seekord vältida ning olin meskimisel hoolsam. 40L vett kuumutasin 70˚C ning pärast linnaste lisamist oli temperatuur langenud 67˚C'ni, täpselt nagu olin plaaninud. Pärast hoolikat segamist jätsin poti koos linnastega rahule. Tund aega hiljem mõõtsin meski temperatuuri ning minu üllatuseks oli see väga hästi püsinud, olles langenud 0,7˚C võrra ainult. Kuna vahepeal kuumust ei lisanud, siis loodetavasti püsis temperatuur poti lõikes suhteliselt ühtlane. Seega sain meskimise seekord kordaläinuks lugeda. 


Neljalt apelsinilt riivitud koor

Linnaste loputamiseks tõstsin meski temperatuuri 78˚C'ni, samal ajal hoolikalt segades. Oma keedupoti kohal loputasin linnaseid, kuni potis oli 50L virret. Nii jäi potti veidi vaba ruumi, et keema minnes see üle ei hakkaks ajama. Linnaste loputamise viimase osa jätsin ühte kääritustünni nõrguma. Seda plaanisin keedu ajal potti lisada, et õlle kogust hoida plaanipärasena. 

Keedu ajal lisasin nisuõllele omaselt vähe humalaid. Arvutuslikult peaks IBU jääma 13 kanti. Seega humalate lisamise plaan nägi välja nii:
Virde jahutamine
  • 60 min - 30g Tettnanger 2,8%
  • 45 min - 7g Magnum 14,5%
  • 15 min - 25g Tettnanger 2,8%
  • 0 min - 45g Tettnanger 2,8%
Lisaks humalatele lisasin keedu lõpus potti riivitud apelsini koort, et veidi puuviljasemat aroomi anda. 

Pärast 60 minutilist keetu ning viimaste humalate lisamist hakkasin virret jahutama. Kuna õlletegu toimus õhtul ning jäin oma tegemistega veidi hiljapeale, siis lõpetasin jahutamise 27˚C juures. 
Vahutav virre kääritustünni jõudmas

Õlle kääritustünni laskmise käigus jahtus virre veelgi. Kraanist lasin õlut tünni suhteliselt suure survega, virre hakkas vahutama ning loodetavasti sai ka piisavalt hapnikku pärmi jaoks. 

Pärmi lisasin kuivalt umbes 25˚C'sse virdesse. Kui pärm oli virdesse lahustunud, segasin kõik veel läbi ning panin kaaned koos õhulukkudega peale. Seekord otsustasin kahte erinevat pärmi katsetada. Lisaks tavapärasele Safbrew WB-06'le kasutasin Mangrove Jack's Wheat M20 pärmi. Käärimise alguses mõõtsin virde tiheduseks 1.042 ning tünnidesse jõudis 23 ning 25 liitrit virret.

Kümme päeva käärimist oli virde tiheduse langetanud 1.012 (M20) ning 1.008 (WB-06). Kuna ka õhulukud olid mõnda aega vaiksed olnud, lugesin käärimise lõppenuks ning asusin villima. Kahe tünni peale kokku tuli saagiks 40x0,33L pudelit, 20x0,5L pudelit ning üks ca 19L KEG. Nüüd ei jää muud üle, kui kahte natuke erinevat nisuõlut proovida ning tulemustest ka siia blogisse õige pea kirjutada.

Kääritustünnidesse läks katsetamise eesmärgil erinev pärm
KEG'i villimine on kiire


No comments:

Post a Comment