Cornelius KEG (allikas: Google) |
Kui õlu on villitud vaati, kus kraan asub üleval, on tarvis sälitada anumas rõhk, mis õlle välja pressib. Suhkruga karboniseerides tekib vaati rõhk, kuid pärast mõningast õlle tarbimist rõhk langeb ning õlu jääb anumasse 'kinni'. Enne selle probleemini jõudmist käime kiirelt üle vaati villimise protsessi.
www.olleankur.eu |
- Sarnaselt pudelisse villimisel, nii ka vaati villides tuleb kõigepealt anum puhastada ning desinfitseerida. Kui üks pudel jäi mustaks ning õlu läks halvaks, pole eriti probleemi. Vaadi või ankru puhul on aga kahju suurem ning suur kogus õlut tuleb maha kanda. Seega tasub puhastada kõik õllega kokku puutuvad pinnad eriti hoolikalt.
- Seejärel tuleb õlu transportida vaati ning vältida tuleks õlle kokkupuutumist õhuga. Et õlu seguneks paremini suhkruga, tuleks kõigepealt suhkrulahus või suhkur vaadi põhja valada. Järgmisena tuleks sifooni või voolikuga õlu kääritusnõust vaati lasta. Vooliku üks ots kinnitada kääritusnõu kraani külge või sifoon üks ots õlle sisse. Teine ots asetada vaadi põhja, nii puutub õhuga kokku ainult õlle ülemine kiht.
- Järgmisena suletakse õhukindlalt vaat. Kuid vaadi ülemisse osasse jäi ju õhku ning teadupärast see hästi õllele ei mõju. Siinkohal lähevad mitmete pruulijate arvamused lahku:
- Ühed arvavad, et sellest pole probleemi ning karboniseerimise ajal (õlles olev pärm toitub lisatud suhkrust, et tekiks süsihappegaas) tarbib pärm sealt hapnikku.
- Teised pruulijad aga soovitavad sellest õhust lahti saada. Tuleks oodata, kuni vaati on tekkinud väike rõhk ning seejärel see välja lasta. Nii väljub vaadist sinna jäänud õhk (natuke ka CO2) ning vaati jääb süsihappegaas.
- Ja nüüd jõuame lõpuks probleemini, kuidas saada kätte õlu, mis on vaadis ilusti karboniseerunud ning rõhu all. Kui kraan lahti keerata, väljub sealt õlu koos vahu ja CO2'ga ning rõhk vaadis väheneb.Õige pea jõuab kätte hetk, kus vaadis on rõhk langenud nii palju, et õlu enam ülemisest kraanist välja ei tule. Seega oleks vaja taastada või lisada vaati rõhku. Selleks on peamiselt kasutusel 2 võimalust:
- Lisada vaati/KEG'i süsihappegaasi
- Lisada vaati/KEG'i tavalist suruõhku
Teiseks on väga suur vahe, kas anumasse lisada CO2 või tavalist õhku. Õhu lisamisel võib õlu saastuda ning seetõttu ei säili ta enam kaua. Seega kui on plaan õlu lähipäevadel ära juua, võib mõelda õhu lisamise peale. Soovitatav ja maitse poolest parem oleks lisada süsihappegaasi.
Kuid nagu näha, siis suhkruga karboniseerides ning CO2'te vaati lisades on ikkagi tarvis kulukat varustust ja seega võiks õllele gaasi lisada juba süsihappegaasi abil. Ainus hea põhjendus KEG'i või vaati kasutades ja suhkru abil karboniseerida on loomulik ja looduslähedane õlle valmistamine (karboniseerimine). Algaja pruulija puhul, kes ei soovi varustuse alla suuremaid summasid kohe panna, tundub see meetod mõtetu.
Party-KEG pumbaga ja ilma (yewtreebrewery.wordpress.com) |
Pumbaga Party-KEG (yewtreebrewery.wordpress.com) |
Ka CO2 lisamine on lihtsam ja odavam kui suurte KEG'ide puhul. Kraani juures on sisend, kuhu väikse (16g) CO2 ballooni saab kinnitada ning millest peaks jätkuma 1-2 vaadi täieks.
Osadel vaatidel on alumises osas kraan, kust õlu gravitatsiooni abil välja tuleb. Sel juhul peab ülevalt korgi natuke lahti keerama, et õlut välja lastes vaati vaakum ei tekiks.
Sarnaseid väiksemaid vaate ja süsteeme on teisigi ning kõigist ei jõua kirjutada. Hea ülevaade nendest on antud siin. Eestis olevatest pruulimispoodidest leidsin ainsana väikseid vaate pruulmeistrid.ee lehelt.
Kokkuvõtteks võib öelda, et ilma kalli varustuseta on võimalik ikkagi õlut villida pudelitest suurematesse anumatesse. Lisaks klassikalistele vanakooli ankrutele on tänapäeval pakkuda väiksemaid ning suhteliselt odavaid vaate/KEG'e, mis tänu lisatavale süsihappegaasile hoiavad õlles gaase alles ning ei lase pahaks minna. Järgmine kord kirjutan juba lähemalt suurtest KEG'idest ning süsihappegaasi abil õlle karboniseerimisest ning serveerimisest.
Kasutatud materjalid:
http://byo.com/kegging/item/588-easy-cheap-and-portable-mini-kegs
http://www.homebrewtalk.com/forum.php (erinevate kasutajate arvamustele ja kogemustele tuginedes)
No comments:
Post a Comment